Många företag säger att alla kunder är viktiga. Det låter omtänksamt och inkluderande – men det är sällan sant. I själva verket kan det vara direkt skadligt för ditt företag att försöka behandla alla kunder likadant.

Att ha kundfokus betyder inte att du ska säga ja till alla. Det betyder att du vet vilka kunder som är mest värdefulla – för både din affär och din arbetsglädje.

Alla kunder är inte lönsamma – och det är okej

Du har säkert mött dem: kunder som alltid prutar, alltid är missnöjda och alltid kräver mer än vad de betalar för. De är ofta stressande att ha att göra med – och de slukar oproportionerligt mycket tid och energi.

Samtidigt finns det andra kunder som:

Ger tydliga uppdrag

Betalar i tid

Återkommer och rekommenderar dig vidare

Utvecklar både dig och ditt erbjudande

De kunderna bygger ditt företag.

Och vet du vad? Du får välja vilka du jobbar med. Det är din affär. Det är du som sätter spelreglerna.

Vad betyder egentligen kundfokus?

I mitt arbete med ledarskapsutveckling och företagsutveckling möter jag ofta organisationer som vill ha starkare kundfokus. När vi börjar nysta visar det sig att de:

Inte riktigt vet vilka kunder som faktiskt är lönsamma

Jobbar hårdast med de mest krävande kunderna

Har svårt att säga nej

Det leder till överbelastade medarbetare, urvattnade erbjudanden och missnöjda kunder – inklusive de bästa. För när allt och alla prioriteras lika mycket, så är det ingen som får riktigt bra leverans.

Kundfokus handlar inte om att säga ja till fler. Det handlar om att våga välja bort.

Segmentering – mer än bara en Excelövning

Segmentering låter tekniskt men i grunden handlar det om att förstå vilka kunder du vill ha mer av – och varför. Det krävs inte alltid avancerade system för att komma igång.

Börja enkelt. Fundera på tre saker:

Vilka kunder har varit mest lönsamma det senaste året?

Vilka kunder tycker du om att jobba med?

Vilka kunder har utvecklat dig och ditt erbjudande?

Skapa en enkel översikt. Lista dina kunder och sätt betyg (till exempel 1–5) på varje fråga. Resultatet brukar ge en ganska tydlig bild av vilka som är kärnan i din affär – och vilka som är mer av en energitjuv.

Vi kan ju inte tacka nej till kunder… eller?

Jo. Du kan det. Ibland måste du.

Det kanske känns konstigt att säga nej till intäkter. Om du vill bygga en hållbar verksamhet med långsiktig lönsamhet, så behöver du våga välja bort.

Att säga nej till fel kund är ofta det som frigör plats för rätt kund.

Du vinner tid, energi och fokus. Ditt team får bättre förutsättningar att leverera. Du själv får arbeta med kunder som du faktiskt gillar att hjälpa.

Så – vem är din viktigaste kund, egentligen?

Är det den som hör av sig oftast? Den som bråkar mest? Eller den som faktiskt gör ditt företag bättre?

Fundera en stund. Diskutera i ledningsgruppen. Titta på siffrorna. Känn också efter. För ofta vet du svaret redan – du har bara inte gett dig själv tillåtelse att agera på det.

🚀 Vill du ta nästa steg och diskutera hur du kan optimera din företagsutveckling eller ledarskap för långsiktig tillväxt? Kontakta mig för en kostnadsfri konsultation. Jag och mitt nätverk erbjuder stöd för att hjälpa ditt företag att växa, skapa hållbar tillväxt, bygga ett starkt ledarskap och engagerade team.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *