Du vill växa med ditt företag. Kanske har du gjort det ett tag men känner att något håller tillbaka. Det är inte alltid lätt att sätta fingret på vad det är – för det handlar sällan om bara en sak.

Att växa är inte bara att ”gasa” mer. I själva verket är det ofta de inre strukturerna – eller bristen på dem – som håller tillbaka. Det fina är: när man får syn på hindren, kan man också börja jobba med dem.

Här är några vanliga tillväxthinder – och vad du konkret kan göra åt dem.

1. Otydliga roller och ansvar

Problemet:
Alla gör lite av allt, vilket gör att viktiga saker lätt faller mellan stolarna. Ingen vet riktigt vem som ansvarar för vad – och därför blir många uppgifter halvgjorda eller inte gjorda alls.

Vad du kan göra:
Skapa tydliga roller. Det behöver inte betyda fyrkantiga titlar – men alla i teamet (inklusive du själv!) ska veta vad de förväntas ansvara för. Gör en enkel ansvarskarta. Den kan vara på ett A4. Tydlighet sparar mer tid än du tror.

2. Ledarskapet hänger inte med

Problemet:
Företaget har utvecklats men sättet att leda ser likadant ut som när ni bara var tre personer. Besluten centraliseras fortfarande hos dig eller så tas de inte alls.

Vad du kan göra:
Stanna upp och reflektera över din roll som ledare. Vad behöver du släppa? Vad behöver du börja göra mer av? Ledarskap i tillväxt kräver att du flyttar fokus från att vara problemlösare till att bygga ett system där andra kan lösa problem. Ta hjälp om det känns ovant – du behöver inte vara expert direkt.

3. Kulturen håller fast vid det gamla

Problemet:
”Så har vi alltid gjort” känns tryggt – men det är också en av de vanligaste bromsklossarna för utveckling. Det finns en rädsla för förändring, även när man säger att man vill ha tillväxt.

Vad du kan göra:
Börja prata mer om lärande och experiment. Små steg. Lyft fram misslyckanden som en del av utvecklingen. Gör det legitimt att testa nytt – även om det inte alltid blir rätt direkt. En kultur som premierar nyfikenhet växer fortare än en som premierar kontroll.

4. Ingen har strategiperspektivet

Problemet:
Alla är fullt upptagna med det dagliga. Ingen har ansvar för att se helheten eller ta tag i framtidsfrågorna. Företaget styrs från ”brandkårsutryckningar”, snarare än kompass.

Vad du kan göra:
Avsätt tid varje vecka – även om det bara är 30 minuter – till att fundera över vart ni är på väg. Vad fungerar? Vad borde vi förändra? Bjud gärna in någon utifrån ibland för att få nya perspektiv. Du behöver inte ha alla svar – men du behöver ge plats för frågorna.

5. Ni har fel sorts kunder

Problemet:
Ni växer – men det är med kunder som tar energi, pressar priser eller inte alls matchar det ni egentligen vill göra. På kort sikt funkar det – men på längre sikt skapar det en verksamhet ni inte känner igen er i.

Vad du kan göra:
Gör en enkel kundanalys: Vilka kunder är lönsamma och roliga att jobba med? Hur hittar vi fler av dem? Ibland handlar tillväxt inte om fler kunder – utan om rätt kunder. Våga tacka nej ibland. Det kan vara det mest strategiska du gör.

Tillväxt är inte magi. Det handlar om att göra verksamheten redo för nästa steg. Det kan kännas överväldigande – men du måste inte göra allt på en gång. Börja med att identifiera ett hinder som känns relevant. Testa en förändring. Se vad som händer.

Och du – ibland kan ett samtal med någon utifrån göra hela skillnaden. Någon som vågar ställa de där frågorna du kanske undvikit själv.

Vill du bolla din situation och få hjälp att sortera tankarna? Hör av dig – jag och mitt nätverk är bara ett mejl eller samtal bort.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *