Att flytta företag är lite som att flytta hemifrån igen. Det känns spännande, lite läskigt, fyllt av möjligheter – men också med en hel del praktiskt krångel som man helst hade velat slippa. Ibland handlar det om att växa ur sina lokaler, ibland om att kunderna eller de viktigaste samarbetspartners man levererar till befinner sig någon annanstans. Ibland flyttar man för att kostnaderna blir för höga, ibland för att man själv som företagare vill byta livsmiljö.

Med andra ord: det finns lika många orsaker som det finns flyttlådor.

Varför flytta?

En av de vanligaste orsakerna är förstås platsbrist eller att lokalerna är för stora. Kontoret eller verkstaden som en gång kändes rymlig förvandlas över tid till något som mest påminner om en överfull studentlägenhet eller en ekande hörsal. När personalen får turas om att använda skrivbordet och saker staplas på kaffemaskinen, då vet man att det är dags.

För ett antal år sedan var jag med i en studie där vi tittade på orsaken till att små och medelstora företag flyttade. Vi undantog då uppenbara lokalbehov och fokuserade på andra orsaker. Det som främst stack ut då, var sociala och affärsmässiga relationer på olika sätt.

En stark anledning är marknaden. Det är inte ovanligt att ett företag märker att kunderna finns någon annanstans än där man själv har sitt säte. Att de företag man samarbetar med – de man kanske till och med är underleverantör åt – ligger i ett annat område. Plötsligt blir avståndet till partnern en flaskhals i verksamheten. Flyttar man närmare skapar man både bättre logistik och fler möjligheter till spontana möten. Den som gör affärer vet att mycket av det värdefulla sker just i de där oplanerade mötena.

I dagens situation med en stor kompetensbrist inom många branscher kan tillgång till personal med rätt kompetens vara en anledning till flytt eller att öppna en filial.

Sedan har vi livsstilen. Företagaren själv vill bo närmare familjen, vid havet, på landet eller i en stad med bättre kommunikationer. För många småföretagare går det privata och det professionella hand i hand – och när man flyttar sitt liv, följer ofta företaget med.

Slutligen finns ekonomin. Lokalkostnader, tillgång till kompetens, regionala satsningar och stöd kan göra en viss ort mer attraktiv än en annan.

Fördelarna med en flytt

Att flytta företag kan vara som att trycka på en osynlig reset-knapp. Man får chansen att börja om, städa i gamla rutiner och tänka nytt. Plötsligt är man “den nya i klassen” på en ny ort, vilket kan ge uppmärksamhet och nyfikenhet som annars är svår att köpa för pengar.

Flytten kan också innebära närhet till nya kunder, tillgång till bättre kompetens eller ett lokalt näringsliv som faktiskt vill samarbeta. För den som flyttar närmare sina viktigaste partners kan det dessutom betyda kortare leveranskedjor och smidigare kommunikation.

En flytt kan också bli en motivationsinjektion. Att förändra omgivningen, möta nya människor och bygga nya nätverk ger energi – både till företagaren och till organisationen i stort.

Nackdelarna – det man helst vill blunda för

Det är klart, allt är inte guld och gröna skogar. Flyttar man från sin hemmamarknad måste man räkna med att vissa kunder faller bort. Det är inte alla som är villiga att följa med.

Kostnaderna är en annan faktor. Det är lätt att underskatta vad själva flytten kostar – från transport och magasinering till ny profilering och marknadsföring. På tal om personal: alla medarbetare kanske inte vill eller kan flytta med. Att förlora kompetens kan bli dyrt både på kort och lång sikt.

Dessutom finns det administrativa krånglet. Att byta adress hos Bolagsverket och Skatteverket är bara början. Banken, försäkringsbolagen, leverantörerna, avtalen – allt måste uppdateras.

Saker man inte tänker på (förrän det är för sent)

Det finns alltid överraskningar. Ett exempel är att de fina skyltarna med företagets namn plötsligt måste bytas ut. Att lastbilen inte kan vända på den charmiga men trånga innerstadsgatan utanför de nya lokalerna.

Så finns nätverken. I den gamla staden kände man alla, man visste vem man skulle ringa när något behövdes. På den nya orten börjar man om på noll. Det tar tid – men är också en av de största vinsterna på sikt.

Råd på vägen

Mitt bästa råd är att planera kommunikationen noga. Tala om för kunder, partners och leverantörer i god tid, och använd flytten som en chans att berätta er historia.

Var också ärlig mot dig själv. Flyttar du av strategiska skäl eller mest för att du själv vill bo på ett annat ställe? Båda är legitima men det påverkar hur du ska rama in flytten.

Sök kontakt med näringslivskontor, företagarorganisationer och nätverk på den nya orten. De kan öppna dörrar mycket snabbare än du tror.

Sist men inte minst: se flytten som en marknadsföringsmöjlighet. Den ger dig en anledning att höras, synas och bjuda in både gamla och nya kontakter.

Att flytta företag är både en utmaning och en möjlighet. Det kostar tid, energi, personal och ibland en och annan kundrelation. Det kan också ge nya marknader, nya samarbeten, närhet till viktiga partners och en chans att utvecklas som företagare.

Och ja, du kommer garanterat att glömma något – kanske skyltarna, kanske kaffekokaren. På köpet får du en nystart, nya kontakter och förhoppningsvis en helt ny energi i ditt företagande.

🚀 Är du redo att ta ditt ledarskap eller din företagsutveckling till nästa nivå? Boka en kostnadsfri konsultation – jag och mitt nätverk hjälper dig skapa hållbar tillväxt, stärka ledarskapet och bygga team som lyfter tillsammans.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *